الثلاثاء، 31 مارس 2020

قصص نجاح تسويق الكتروني للعالميين | قصيرة | الجزء الثاني





قصص نجاح تسويق الكتروني للعالميين | قصيرة | الجزء الثاني

قصص نجاح تسويق الكتروني قصيرة الجزء الثاني

دائما ما نتعلم من تجارب الاخرين و الذي يعطي لنا بداية الطريق الي النجاح و الحافز للتطور الذاتي ، و من خلال هذا الجزء عن قصص نجاح تسويق الكتروني للعالميين
سنتعرف علي المزيد من تجارب رواد مجال التسويق الالكتروني في مصر و الشرق الاوسط و الاستراتيجيات المُتبعة و التي تستطيع من خلالها التعلم من تجاربهم و الاستفادة منها .
و تقدر تشوف قصص نجاح تسويق الكتروني قصيرة الجزء الاول هاتفيدك جداً ايضاً .
و تقدر تعرف اكتر عن الافيلييت و ارباحه من كيف حققت اكثر من 40 الف اوردر في في الافيلييت 
و اكيد تقدر تعرف دلوقتي ليه تشتغل في التسويق و المبيعات

من 5000 جنيه لتجارة الكترونية و استيراد بالألافات :-

قصص نجاح تسويق الكتروني, التسويق الالكتروني
قصص نجاح تسويق الكتروني

انا محمود رمضان ، دخلت المجال من 2017 كنت شغال مودريتور على بيدج بتاعت واحد صاحبي وبعد اول شهر بدا الفضول ياخدني وعاوز اعرف الناس دي بتيجي ازاى علي البيدج .
  • بدات ادور لحد ما فهمت ان في حاجه اسمها اعلانات فيس بوك واننا مش قاعدين كده وخلاص نسكرول اب
  • بدات اتعلم الاعلانات لحد ما مسكت شغل صاحبي كله بقيت اعمله اعلانات وارد علي البيدج وكل حاجه
  • وجيه قدامي كومنت من شخص هنا في العالمين Mohamed Moussa عن قصص نجاح وبدات بقى ادور ورا الكنترول
  • لحد ما روحت لصاحبي وقولتلو انا عاوزك تشتريلي الكنترول وانا هشتغل بيه وبدات اقنعه بيه وبعدها باسبوع كنا في القاهره بنشتري الكنترول
  • طبعا انا فضلت مطبق ع البرنامج لحد ما فهمت التولز الى هتنفعني في شغلي

وبدات بالفعل اول كامبين ليا علي البرنامج

  • وبدات ابعت لكل الناس الى عملو كومنتات علي البيدج تقرببا اليوم ده عملنا مبيعات ب 70 الف جنيه ف 24 ساعه بعدها ب فتره حصل ما بينا مشاكل بيني انا وصاحبي وفركشنا الشغل سوا وهو اخد البرنامج وغيره
  • ومن فضل ربنا عليا اني اتعرفت على Mahmoud Hassan ويمكن ده من انضف الناس الى قابلتها على مدار حياتي اداني البرنامج بتاعه اشتغل بيه فتره

لحد ما ربنا كرم وكسبت نسخه من المدير ومن هنا بدئنا قصه تانيه خالص اني بشتغل لوحدي

انا بدات ب 5 الاف جنيه

  • نزلت جيبت بضاعه من التوفيقيه اكسسوارات سيارات
  • بدات ابيع ب الكنترول رسايل الواتس وواعلانات الفيس بوك
  • فضلت على كده فتره كبيره المبلغ بدا يكبر والبضاعه بدات تزيد الحمد لله
  • لحد ما عملت مبلغ محترم ساعتها كلمت المدير قولتلو انا قدامي منتج هجيب الكميه كلها
  • و انا خايف مطلعهاش هو قالى دوس ومتخفش
  • والكلمه دي كانت وش الخير عليا بتشجيعه ليا
  • روحت جبت الكميه كلها والحمد لله طلعتها ف اقل من شهر
  • بدات قصه حياتي مع التجاريه الالكترونيه الحمد لله
  • دلوقتى بقينا بنستورد وبقي عندي بدل الموقع 3 مواقع شغال عليهم ايكومرس

حاولت الخصلكو انا بدات ازاى ووصلت لفين نيجي للدورس الى اتعلمتها

1- متسمعش كلام اي حد ف المجال يحاول يصعب عليك الموضوع كل حاجه سهله بس انت خد خطوه
وسيب الباقى على ربنا مش لازم تبقى بتعرف تعمل كل حاجه عشان تبدا انا بدات وانا مبعرفش اعمل غير اعلانات Engagement بس
2- دايما حاول تطور من نفسك عشان لو فضلت واقف ف مكانك هتموت
3- اخسر عشان تتعلم
4- حط هدف قدامك ودايما اسعي انك تحققو وبلاش تشتت نفسك
5- اعمل علاقات كتير عشان هي الى هتسندك
6- راضي اهلك
7- تفكيرك بيتشكل حسب البيئه اللي انت فيها ف اختار ناس ناجحه تمشي معاهم
8- متعملش كل حاجه بنفسك اعمل تيم قوي حتي لو هياخد 25% من دخلك
9- اقفل الفيس بوك وافتح اليوتيوب واتعلم متستناش كورس من ده او ده اعرف انت عاوز ايه وابحث عنه هتلاقي المهم تعرف انت عاوز ايه
10- قرب من ربنا وتصدق ب 10% من دخلك وادعي دايما ب الى نفسك فيه وخليك فاكر الجمله دي (ما نقص مال من صدقة)

انا دايما بصنف نفسي من (الولا حاجه للي بقا حاجه)

حابب اعرفكوا بنفسي انا محمد عشماوي رئيس مجلس ادارة موقع عشموذيع الاخباري وصاحب الامتياز لجريدة عشموذيع المصريه الاخباريه….
معروف بين العالميين باسم عشموذيع

بدايتي مع العالميين واللي كانت سبب رئيسي بعد ربنا عز وجل هو المدير احمد ماهر.

  • بصراحه مكانش في اهتمامي اني ادخل جروب العالميين ولا كنت بحلم انه يكون معايا نسخه
  • لكن مع تدابير ربنا أراد اني ادخل الكيان العظيم دا ويكون معايا نسخه واعرف الناس الجميله اللي جوا دي.
  • وقتها كنت (مراسل ومذيع شارع) بقناة الحدث اليوم.
  • بدأت اسوق لفيديوهاتي والحمد لله ربنا وسع عليا ف انتشارها بدأت ادخل في مجال البرمجه كمان اكتر لاني حبيتها من خلال الكنترول
  • بدأت اتوغل اكتر في البرنامج وافتح من خلاله مجالات شغل اكتر واكتر
  • وبالفعل ربنا كرمني ووسع عليا في تعلم البرنامج وبقيت أسوق لهدايا وخرفان العيد وحاجات كتير كنت بستمتع جدا وانا شغال فيها.
  • وعلي فكره هدايا خرفان العيد دي قصه كبيره خالص وكانت من أقوي الهدايا اللي كنت بشتغل في تسويقها عالنت.

قصص نجاح تسويق الكتروني, التسويق الالكترونيقصص نجاح تسويق الكتروني, التسويق الالكتروني

(النقله الكبري)

للاسف خبرتي كنت في مجال المواقع الإلكترونية تحت الصفر ومكنتش بعرف افرق بين الدومين والاستضافه
لاني مكنتش اعرفهم اصلا…
بس بسبب الراجل دا Ahmed Ibrahim Abu Shanab اللي بدين له بكل معلومه وبكل حاجه وصلتلها
انه خلاني حد بيعرف ينشأ موقع من البدايه لحد النهايه وأسلمه للعميل جاهز بكل شئ فيه…
وبسببه برده بقا عندي موقع عشموذيع الاخباري وفريق عمل خاص بيا لا يقل عن ١٩٠ محرر صحفي شغالين في الموقع.
مش عاوز اقولكوا في البدايه يوم لما ربنا كرمني بالموقع دا وكسبته هديه من الصديق المحترم أحمد ابراهيم…
مش حابب ابالغ بس حرفيا حسيت اني وصلت لليفل حلو جدا في مجالي الاعلامي…
بدأ أحمد يعلمني ويمشي معايا خطوه بخطوه لحد ماوصلني بأني اقدر أصمم مواقع لعملاء ويبقي عندي مصدر رزق تاني بجانب شغلي الاساسي.

لولا وجودي في كيان العالميين مكنتش وصلت للي وصلتله دا

  • كون اني أبقي صاحب كيان ومؤسسه صحفيه وجريده ورقيه موثقة ومرخصه اعلاميا وقانونيا ولقب عشموذيع
  • يكون له قاعده بين الناس في مجال الصحافه والاعلام وانا في السن دا يبقي لازم أفتخر
  • واكون مدين لكيان العالميين وشباب العالميين اللي بتعلم منهم معني العطاء بدون مقابل والاصرار علي النجاح
  • بدايةً من المدير المهندس أحمد ماهر اللي أتاح ليا الفرصه بأنضمامي للكيان
  • وصولا المهندس أحمد ابراهيم مرورا بكل فرد من افراد العالميين اللي اتعاملت معاهم ومدوا لي ايد المساعده في اي حاجه كنت بطلب اني أتعلمها.

نصيحتي لكل الناس

1/ انت متعرفش بكره في ايه تطرق لأي مجال حتي لو مش مجال دراستك وأبدأ فيه وقول يارب وأتعلمه…
2/ متخليش حد يحبطك مهما كان هو مين وتوكل علي الله وربنا مش هيخذلك ابدا طول مانت بتشتغل شغل شريف ومحترم
3/ أعمل لنفسك خطه تمشي عليها متشتتش نفسك عشان تقدر توصل للي انت بتحلم بيه
4/ متدخلش مجال الا ماتحس ان المجال دا هيضيف ليك معنويا وأجتماعيا قبل مايكون ماديا
5/الشغل في أي حاجه مش عيب مادمت بتراعي ربنا في اللي بتعمله وبتشتغل بيه

وأخيرا بشكر كل الناس اللي موجودين في هذا الكيان أسأل الله تعالي بأن يديم بيننا المحبه والود والاحترام وروح المشاركه الجميله والعطاء بدون مقابل بيننا جميعا

قصص نجاح تسويق الكتروني, التسويق الالكترونيقصص نجاح تسويق الكتروني, التسويق الالكتروني

أشتراكا في قصص نجاحات العالمين حبيت أوضح رحلتي بدءت منين و وصلت لفين لحد الآن لأنها لسه ما أنتهتش وطريقها طويل

اعرفك بنفسي الاول أنا خالد نصر
  • انضمامي للكيان دا كان في شهر 8/2019 ، كنت أعرف الكيان معرفة مسبقه وكنت دارس ديجيتال ماركتينح قبل كدا و MBA
  • ولكن الروئيه مش واضحه عندي او مش مكتملة وأنا صراحه ماكنتش بسعي لأني أكلملها ،
  • كان هدفي من دراسة دا أنه يساعدني في تسويق نفسي وشغلي ك مصور سينمائي او مخرج هاوي
  • و أني اعرف ان ادخل شغل جديد مع محاوله لتطوير النفس
  • الأكاديمية كانت بالنسبه ليا مفترق الطرق الي لأول مره قررت أتنازل عن الي بسعي ليه طول عمري

وأقرر أركز في الطريق الجديد الي انا شوفت فيه من أول يوم ان أخره النور الي كنت بدور عليه

  • أول محاضره في الأكاديمية رايح كل تركيزي أدور ع أدوات تساعدني ع تسويق تشانل يوتيوب
  • تاني محاضره في الأكاديميه كنت أستوعبت ان النور الي كنت بدور عليه أتعرفت عليه بأسم التجارة الألكترونيه
  • بحكم أني وأنا طفل نشأت في عائلة كلها تجاريه و وكالات وغيره ف كان عندي معلومات كتير عن التجارة بس انا مش واخد بالي منها او مش عارف استغلها واستخدمها .
  • تالت محاضره كنت أستوعبت انا عايز أيه كويس اوي وفهمت ان أنا موجود هنا عشان أطلع بأقصى أستفاده
  • و الحدق الي جوايا قالي الطريق الي غيرك يمهدة أمشي فيه لحد ما صحتك تساعدك تمهد أي طريق لنفسك
  • ومـن هـنـا گـانـت الـرحـلـه الـأولـي للـتـجاره الألـكترونـيه وقفت كل حاجه كانت تخص التصوير و بعت شوية معدات ما كنتش محتاجها اوي
  • وقولت للشباب الي معايا هنشتغل في التجارة الألكترونيه
ومن هنا بدأت أغوص في آل Amc عشان اشوف هقدر أستفاد منه أزاي
  • في البدايه أخدت الموضوع بغشومية البدايات وكنت عايز ألم آلAmc كله بتحديثاته ببرامجة بسلطاته بـ بابا غنوجة عشان أوجهة كله في خدمة متطلباتي في ست ساعات بصوت السادات *
  • ودا طبعا كان شيء يخالف قانون الطبيعه بما أن الي قدامي ع جانب التاني أحمد ماهر * حد أقل ما يقال عنه سفاح مش بيبطل تحديثات *
  • ساعتها قررت أني أستخدم الي انا محتاجه فقط من البرنامج ،
  • والي هيحصل أصلا طريقة استخدامه العاديه بس زي ما قولنا غشومية البدايات خلال رحلتي الي فاتت
  • و فيديوهات شرح ليل نهار وسيرش في كل حاجه لقيت ان الكوتشيات مجال مش بطال للتجارة الإلكترونية
  • وأنه قابل للشراء من أي كائن بشري طالما من نفس فئه الي بتشتغل عليها ع عكس منتجات تانيه كتير
  • ريسك بتاعها عالي و ليها مواصفات خاصه للعميل ودي حاجه كنت ببعد عنها لأنها بدايه

الـرحـلـه الـثـانـيـه 

  • البحث عن برودكت مميز من موردين يد أولي كانت رحله أصعب لأني كنت محدد أني هشتغل في المستورد مش هشتغل في المصري
  • ودا طبعا كان بناء ع تحليل السوق الي عملته وبالتالي كان أصعب معادلة بحاول أحققها أني أوصل ل مورد يد أولي عشان اعرف أحقق معادلة السعر الي هتسمحلي أني ادخل السوق
  • ‎وصلت لمورد وبالفعل جبت أول كميه منه وبدأنا نشتغل وهنا عرفت المشاكل الي موجوده ع ارض الواقع
  • زي مشاكل شركات الشحن والاستوك الي ممكن يقف منه مقاس معين ومشاكل الاستوك لما تخلص وانت مستني الفلوس ،
  • كلها مشاكل كنت بشتغل وأنا مستنيها وكل ماتظهر مشكله افرح عشان بدأت ألم الخوازيق واعرف ان دا عرف الشغلانه
  • ولازم اعرف اسيطر واوجد حلول وما كنتش ببطل بحث عن موردين تانين وبذاكر المصنع دا بيعمل ايه ف اتعلمت صناعة الكوتشي وعرفت مكوناته
  • و عرفت الفرق بين خامات و تعامل الدولة مع مصانع دي ف استيراد المواد الخام

و فهمت اللعبه الأكبر الي انا لقيتها ملعبي الجديد

ومن هنا قولت انا كدا محتاج اوسع مصادر بيعي عشان تقدر تاخد خطوه زي دي

  • كان عندي محل مش بستفاد منه بعته واستغليت فلوسه ف دخلت افيليت العالميين
  • و بدأت أتاجر فيه وع الجانب التاني عندي منتجات ببيعها انا والناس بتاعتي
  • و لقيت ان مافيش مشكله لما اتوسع أكتر بعد رحله التحول والدمج بين كل الي فات
  • لقيت أني فجأة تحولت لطريق ريادة الأعمال بدون ما أحس
  • بدأت في أجراءات الورق عشان ابقي سيلر في سوق و بدأت إنشاء الموقع و ورق البراند

لأني لقيت ان أحنا كدا لينا مصادر بيع متعدده وبنبيع كميات يبقي أنطلاق البراند هيبقى دا الخطوة الجايه

  • وبالفعل دورنا ع اكتر من مورد من الخارج
  • و بدأت اتجة لفتح محلات وبالفعل فتحنا محل
  • كان عندي مشكلة ف النقل وتكلفته عاليه ومتكررة ف جبنا عربيه ربع نقل
  • كل الي فات كان ما ينفعش اخده بطولي لان مؤخرا حجم التجارة كبر وبقا راس ماله كبير ،
  • ف أستعنت بأخويا ومكسبنا كنا دايما بنعيد تدويره للشغل وان شاء الله بنحاول نفهم الدنيا رايحه فين من الازمه دي
  • وبنحاول نوجد حلول Amc كان بالنسبه ليا تحول كبير جدا في وقت قصير جدا
  • قبل ما يكون ليا أدوات تسويقيه بستخدمها عشان أحسن وأسهل شغلي

وفي النهايه ربنا يوفق الجميع و ويوفق الراجل المحترم المجتهد الي بيحاول يساعد كل الناس دي وهوا بيسعي ع حلمه

قصص نجاح تسويق الكتروني, التسويق الالكترونيقصص نجاح تسويق الكتروني, التسويق الالكتروني

و يمكنك مشاهدة المزيد عن افضل 10 افكار تسويق الكتروني 2020
و يمكنك مشاهدة هذ المقال لعرفة المزيد عن كيفية انشاء خطة تسويق الكتروني
كما يمكنك ايضاً معرفة المزيد عن طرق التسويق الالكتروني


bedo

About bedo

Author Description here.. Nulla sagittis convallis. Curabitur consequat. Quisque metus enim, venenatis fermentum, mollis in, porta et, nibh. Duis vulputate elit in elit. Mauris dictum libero id justo.

Subscribe to this Blog via Email :