الاثنين، 30 مارس 2020

التسويق الالكتروني على فيسبوك



التسويق الالكتروني على فيسبوك

تعلم بالخطوات كل أسرار التسويق الالكتروني على فيسبوك

في هذا الجزء سنتعلم سوياً ادق اسرار و تفاصيل و خطوات التسويق الالكتروني على فيسبوك .

ازاى ابدأ التسويق الالكتروني على فيسبوك  ؟

سنة 2003 واحد اسمه مارك زوكربيرج عمل موقع سماه فيسبوك, على قد مافيسبوك مهم دلوقتى
على قد ماكانت فكرة نشأته تافهة شوية, لأن كانت فكرته ببساطة ان كل طلاب جامعة هارفارد
يرفعوا فيه صورهم الشخصية وكل اسبوع نعمل مسابقة على اكتر صورة مثيرة, حاجة كده اسمها
Hot or Not وكانت السوشيال ميديا فى الوقت ده ملهاش وجود تقريبا, مكنش فيه غير موقع اسمهMyspace.com

انتشار الفكرة !

بعد مافيسبوك وصل لمعظم طلبة جامعة هارفارد, بدأ مارك ومعاه زمايله يكونوا فريق لتسويق الموقع
وبدأ كل يوم يروح جامعات جديدة وينشر فكرته بطرق شرعية وغير شرعية, وفى 2005 وصل ل 21 جامعة
وكان كل سنة بتعدى على فيسبوك كان بيتم اضافة جديدة ( التايم لاين – البحث – اللايك .. الخ )
التسويق الالكتروني على فيسبوك, التسويق الالكتروني


التسويق الالكتروني علي الفيسبوك

فيه سؤال كان دايماً بيحيرنى !

هل لو صفحة فيها 10 الاف لايك لو الصفحة نزلت بوست,
هل البوست هيوصل لـكل اللى عامل اعجاب؟ وليه لأ؟ وايه هى المعايير فى النقطة دى ؟

خلينى اوضحلك الكلام ده فى مثال احسن:

فى الفترة اللى بدأ فيها فيسبوك دى كان عدد  كل اعضاءه مثلاً 10 الاف شخص, وكان متوسط  عدد الاصدقاء للشخص الواحد حوالى 50 شخص.
وده يخلينا نسأل نفسنا سؤال مهم, لو عندك 50 شخص صديق وكل واحد نزل بوست هل هتشوف كل البوستات على مدار اليوم؟
بنسبة كبيره ايوه, لأن مجموع كل البوستات هو 50 وده رقم قليل وممكن يتشاف خلال نص ساعة
لكن ده عشان عدد البوستات قليل, طب نعمل ايه لو انت عندك 4000 صديق وعامل لايك لـ 1000

صفحة وكمان داخل فى 3000 جروب؟

المنطقى انك ماتقدرش تشوف كل المنشورات
دى على مدار يومك, ممكن مثلاً تشوف ربعهم او اقل كمان. طب فيسبوك هيحددلى انهى ربع؟
اشمعنى ده هيظهر وده لأ؟
ومين بيقيم الكلام ده ؟

  • التسويق الالكتروني على فيسبوك, التسويق الالكتروني

      • التسويق الالكتروني عبر الفيسبوك

      • على فكرة وصول المنشور للشخص اسمه Reach
      • ولو وصل للشخص من غير اعلانات يبقى Organic Reach
      • ولو دفعنا فلوس ( اعلانات ) عشان يوصل للعميل بقى اسمه Paid Reach

      ايه هى العوامل اللى بتساعد ان المنشور يوصل اكتر

      جودة المحتوى :-

      تعالى نتفق اتفاق يخلينا نفهم ازاى الفيسبوك بيفكر, وده هيسهل علينا كتير,
      زى مافهمنا ان فيسبوك مش بيخلى كل المنشورات توصل للشخص وده طبيعى عشان مفيش وقت كافى نشوف كل المنشورات, تمام؟
      طيب فيسبوك بيحدد ازاى انهى منشورات توصل وانهى لأ؟ الفيسبوك عموماً بيهمه ان كل واحد مننا يقعد اكبر وقت ممكن على المنصة,
      وبالتالى بيوصلك المنشورات اللى هو حاسس انك هتحبها ومهتم بيها وتخليك تقعد اكتر, عاوز دليل ؟
      صديق عندك من حوالى سنة مش بتشوفله اى منشورات رغم انه مش بيقصر وبينزل منشورات, خش اعمل بحث عنه وادخل البروفايل بتاعه واخرج, هتلاقى منشوراته بدأت تظهرلك

      بالمناسبة ( عشان كده بيظهرلك منشورات الكراش ) عشان حضرتك مهتم بيها,

      وده بيعلمنا حاجه مهمة جداًكل مافيسبوك شافك بتنزل منشورات الناس بتتفاعل معاها بشكل كبير ( بيوصلها لناس اكتر ) عشان المحتوى
      بتاعك شكله مهم,

      عشان كده احنا بننشر منشورات توعية فيها قيمة عشان الناس تحبنا وتتفاعل معانا  وبالتالى يوصلوا منشوراتنا لناس اكتر وفيسبوك كمان يحبنا.

      التسويق الالكتروني على فيسبوك, التسويق الالكتروني




      التسويق الالكتروني على فيسبوك


      وبناءً على كلامنا اللى فات اعتقد انت دلوقتى فهمت ليه معظم الصفحات بتخلى السعر انبوكس،

      ببساطة عشان الناس لما تسأل اكتر، فيسبوك يفهم ان المحتوى بتاعك مهم،
      وبالتالى ينشره لنا اكتر وحضرتك تبدأ تبيع

      بالمناسبة!
      مش معنى الكلام ده انك تنشر السعر بتاعك على العلن إلا لو:

      • السعر بتاعك ( ميزة تنافسية ) تخلى العميل يفهم ان منتجك
        لقطة بالنسباله
      • احنا احياناً لو سعر منتجنا عالى شوية بنكتبه عشان
        لما يجيلنا عميل مهتم يبقى ساعتها ( مهتم وعنده قدره شرائية ) عشان هو عارف السعر من المنشور.

      خلينا نتفق ان الاورجانيك ريتش او الوصول المجانىمش كفاية

      وده يخلينا نعمل اعلانات عشان منشوراتنا توصل لجمهور اكبر ومستهدف وبالتالى نبيع منتجاتنا بكل بساطة.

      التسويق الالكتروني على فيسبوك, التسويق الالكتروني



      التسويق الالكتروني على فيسبوك


      • لو عندك صفحة قبل ماتعمل اى اعلان بنصحك تدخل على About  وبعدين Edit Page Info
      • وتبدأ تعمل تعديل لبيانات الصفحة بتعتك، عشان تسهل اكتر ع العميل وتحط ارقام تليفونات المشروع والايميل
      • ومواعيد العمل واللوكيشن بتاع الشركة وكمان وصف بسيط عن مشروعك.

      مصطلحات لو عرفتها تبقى نجم :-

      Impression – Reach

      • ماخبيش عليك, لازم تفهم بعض المصطلحات البسيطة اللى هتساعدك تظبط اعلاناتك دايماً وتفهم نتايجها
      • لو انت بتقلب فى الفيسبوك وشفت منشور معين فده معناه ان الـ Reach 1 والـ Impression  بقى 1 تمام؟
      • يعنى المنشور وصلك مره وشفته مره، طيب لو شفت المنشور تانى؟ ده معناه الـ Reach  برضو لسه 1 والـ Impression بقى 2
      • يعنى باختصار الـ Reach  المنشور وصل لكام شخص, والـ Impressions  المنشور اتشاف كام مرة؟
      • طب لو البوست بتاعك وصل لـ عميل واحد 100 مره ده حلو ؟ اكيد لأ!
        عشان كده لازم نراعى ان ميبقاش فيه فجوة كبيرة بين الـ Reach 1 والـ Impression
      Audienceالجمهور المستهدف –
      Placement المكان اللى هيظهر فيه الاعلان بتاعك ( فيسبوك – انستجرام – ماسنجر. الخ) –
      Lead
      • تفتكر لو عميل شاف ع الفيسبوك شقة سعرها مليون جنيه ممكن يقتنع من خلال مجرد منشور انت منزله؟
      • اكيد لأ عشان كده بنعمل اعلانات هدفها تجميع بيانات العملاء وبعدين فريق المبيعات يتصل بيهم يقنعهم, كل بيانات العميل الواحد اسمها Lead
      عشان تعمل اعلان ناجح, الفيسبوك هيسألك 5 اسألة يفهم بيهم انت بتفكر فى ايه ويساعدك!
      التسويق الالكتروني على فيسبوك, التسويق الالكتروني


      التسويق الالكتروني على فيسبوك

      • الفيسبوك عامل اكتر من هدف تسويقى, وكل هدف من دول بيختلف فى طريقة عرضه ونتايجه
      • مثلاً العمود الأول Awareness  الأهداف اللى فيه بتخلى اعلانك يوصل للشخص اللى مش بيتفاعل
        على المنشورات, الشخص السلبى, وبالتالى هدفك هنا فقط انهم يشوفوك كتير مش انهم يشتروا

      انشاء حساب اعلاني علي الفيسبوك :-

      في البداية يجب انشاء حسابك الاعلاني من خلال الفيسبوك .

      التسويق الالكتروني على فيسبوك, التسويق الالكتروني

      التسويق الالكتروني باعلانات الفيسبوك

      التسويق الالكتروني على فيسبوك, التسويق الالكتروني

      التسويق الالكتروني باعلانات الفيسبوك

      و من خلال تلك الصور نستعرض كيفية عمل اعلانات الفيسبوك خطوة بخطوة

      التسويق الالكتروني على فيسبوك, التسويق الالكتروني



      التسويق الالكتروني باعلانات الفيسبوك
      التسويق الالكتروني على فيسبوك, التسويق الالكتروني

      التسويق الالكتروني باعلانات الفيسبوك

      Brand Awareness :-

      اعلانك هيظهر فى الهدف ده لعدد كبير من الناس, لكن ممكن يظهر للعميل الواحد
      اكتر من مرة, وبيكون هدفك هنا الناس تشوف علامتك التجارية كتير فقط

      Reach :-

      اعلانك فى الهدف ده هيظهر لأكبر عدد ممكن من الناس, لكن هيظهر للشخص
      مرة واحدة بس .

      فعلاً اللى فى دماغك صح بس مش اوى.
      طالما بيوصل لعدد كبير من الناس يبقى اكيد هيشتروا !
      هو فعلاً هيوصل لعدد كبير من الناس لكن يؤسفنى ابلغك انك بعد ماتعمل
      اعلانك ممكن مايجيش منه مبيعات خالص, وماتزعلش فيسبوك وضحلك ان الناس اللى بتشوف الاعلان ده مش من النوع 
      اللى بيشترى.

      دول بيتفرجوا بس, ممكن يشتروا بعدين لكن مش دلوقتى,  وعشان كده البراندات الكبيرة فقط اللى بتستخدم
      النوع ده من الاعلانات عشان يوصلوا لناس كتير ويعرفوهم.

      Traffic :-

      اعلانك هنا الهدف منه العميل يدخل على الموقع بتاعك عشان يقرا مثلاً مقالة مكتوبةويخرج.

      Engagement :-

      هدفك اللى يشوف الاعلان بتاعك يتفاعل عليه سواء بكومنت او شير او رسالة او حتى Reactions

      App Store:-

      هدفك هنا الناس تروح الـ Play Store عشان يحملوا  التطبيق بتاعك من هناك

      Video Views:-

      هدفك تحصل على اكبر عدد ممكن من المشاهدات للفيديو بتاعك

      Lead Generation:-

      فاكر مثال الشقة اللى سعرها مليون جنيه؟ اهو ده الاعلان  اللى الهدف منه العميل يسيب بياناته واحنا نتواصل معاه بعدين .

      Messages:-

      من افضل الانواع استخداماً الفترة دى, هدفك هنا يجيلك رسالة من الجمهور اللى يشوف الاعلانات بتعتك, ومحدش اكيد هيبعت ليك رسالة، إلا اذا كان ناوى انه يشترى او على الاقل مهتم،
      وبالمناسبة النوع ده مش بس بيجيب رسايل, كمان نتايجه بتكون تعليقات واتصالات.

      Conversions:-

      هدفك الناس تعمل اكشن معين على الموقع بتاعك ( تشترى مثلاً )

      Catalog Sales:-

      عندك منتجات كتير وعاوزها تظهر كلها فى المنشور بتاعك,
      ولو العميل عجبه منتج معين يدوس عليه ويدخل يشتريه من الموقع برضو

      Store Visits:-

      المحل بتاعك فى السيدة زينب, لو العميل شاف اعلانك يقدر يشوفك مكانك فين فى الخريطة ويجيلك على طول
      • كل اللى فات ده كان عشان تقدر تجاوب على السؤال الأول, هدفك ايه من الاعلان؟
      • والملخص فيه, لو عندك فيديو وعاوز مشاهدات يبقى Video Views  
      • لو عاوز بيانات عملاء محتملين يبقى Lead Generation
      • لو عاوز تفاعل يبقى Engagement  طب لو كل النتايج اللى بتجيلى Reactions? يبقى خليها Messages
      • لو عندك Website وعاوز الناس تشترى منه منتجاتك, يبقى Website Conversion الأجانب بيقولوا عليه WC

      السؤال الثانى الأكثر جدلاً وأهمية
       عاوز اعلانك يوصل لمين؟ اقرا من الشمال


      التسويق الالكتروني على فيسبوك, التسويق الالكتروني

      التسويق عبر الفيسبوك


      • يافيسبوك انا عاوز اعلانى يظهر للناس اللى هقولك مواصفاتهم, ساكنين فين سنهم كام, رجالة ولا ستات ومهتمين بـ ايه؟
      • يافيسبوك انا عاوز اعلانى يظهر للناس اللى انا هديك  بياناتهم, ارقامهم, ايميلاتهم او اقولك حاجه احسن وصل اعلانى للناس اللى اتفاعلت على آخر منشوراتى, الناس دول بيحبونى .
      • يافيسبوك هديك جمهور معين شوفهم متشابهين مع بعض  في ايه؟ وهاتلى جمهور شبهم من البلد اللى هقولك عليها
      التسويق الالكتروني على فيسبوك, التسويق الالكتروني

      التسويق عبر الفيسبوك
      التسويق الالكتروني على فيسبوك, التسويق الالكتروني


      التسويق عبر الفيسبوك


      بيانات العميل الديموغرافية و اهتماماته و سلوكياته 
      اهم الاستهدافات فى الـ بيانات الديموغرافية الشغل و الحالة الاجتماعية و عيد الميلاد و التعليم
      التسويق الالكتروني على فيسبوك, التسويق الالكتروني


      التسويق الالكتروني عبر الفيسبوك


      اهم الاستهدافات فى سلوكيات العميل

      المغتربين Expats 
      نشاطاته الاونلاين Digital Activities
      نوع موبايله Mobile Device
      عادةً بيتفاعل مع البائعين Purchase Behavior
      بيسافر كتيرTravel
      التسويق الالكتروني على فيسبوك, التسويق الالكتروني


      التسويق عبر الفيسبوك

      و من اهم مميزات الاعلانات عبر الفيسبوك امكانية تخصيص الجمهوي Costume Audience

      التسويق الالكتروني على فيسبوك, التسويق الالكتروني
      التسويق عبر الفيسبوك

      التسويق الالكتروني على فيسبوك, التسويق الالكتروني


      التسويق الالكتروني باعلانات الفيسبوك

      و من خلال تلك الخاصية تستطيع تخصيص اعلانك لفئة معينة مستهدفة من خلال رفع ارقام هواتفهم الي الفيسبوك .
      و ايضاً يمكنك من خلال ذلك انشاء جمهور مشابه Look like Audience له نفس خصائص و سلوكيات جمهورك المخصص .
      النوع الاخير, الجمهور المشابه, هنا بنوضح لفيسبوك المصدر والدولة ونسبة الجمهور من اجمالى
      عدد الدولة, وهو بيجهز لينا جمهور جديد شبه الجمهور اللى قلناله عليه
      التسويق الالكتروني على فيسبوك, التسويق الالكتروني

      التسويق الالكتروني عبر الفيسبوك


      و لكن هل نستطيع عمل اعلانات لنفس الجمهورين ، الجمهور المخصص و الجمهور المشابه ؟
      بالتأكيد الفيسبوك بوك يسمح بذلك و لكنه خطأ كبير جداً .
      يجب التفرقة بين انواع الترافيك فهناك ثلاث انواع من الترافيك كالتالي :-
      Cold – Warm – Hot

      يعني الترافيك بيتقسم ل 3 حاجات …

      • 1- Cold Traffic مايعرفكش و مايعرفش البيزنس بتاعك او مايعرفش منتجك الجديد
      • 2- Warm Traffic و دول لهم ميول للشراء بس مش لاقيين اللي يوجههم .
      • 3- Hot Customer و دول اللي جربو منتجاتك او عارفين البيزنس بتاعك
      لا يجب ان نوجه المحتوي بتاعنا بأكشن الشراء مباشرة مع عميل جديد لم يتعامل معنا ولم يسمع عنا من قبل .
      • طيب ال Custom Audience يُعتبر من ال Hot Traffic ليه ، لانه عدي مرحلة انه مايعرفكش و اخد معاك اكشن ، اياً كان نوع الاكشن دا .
      • اما ال Look Alike هاتلاقيهم الناس الشبيه صح ؟
      • يبقي ايه ؟! — Cold لكن دا بيكون High Quality Cold Traffic
      • ماينفعش نعمل Ad Copy و اكد لل Cold و ال Warm مع بعض ليه ؟
      • لاني مش هاعرفك بنفسي و ابيع لك في نفس التوقيت .
      و لا ننسي اعادة الاستهداف دائماً هي مثل السحر و تحقق نتائج كبيرة  .

      السؤال التالت! المواضع, عاوز اعلانك يظهر فى انهى منصة؟

      التسويق الالكتروني على فيسبوك, التسويق الالكتروني

      التسويق عبر الفيسبوك
      التسويق الالكتروني على فيسبوك, التسويق الالكتروني


      التسويق الالكتروني باعلانات الفيسبوك الممولة


      السؤال الرابع! هتدفع كام؟

      فيه اكتر من طريقة للحساب مع فيسبوك
      • الميزانية اليومية:
        هنا بتحدد لفيسبوك انك هتدفع فى اليوم الواحد مثلاً 100 جنيه وبالتالى فى الاسبوع هتدفع 700 جنيه
        مميزاتها: بتكون عارف يومياً هتدفع كام بكل وضوح
        عيوبها: لو يوم معين جمهورك فاتح فيه ( الجمعة مثلاً ) الفيسبوك هيوصل اعلانك بشكل محدود ( 100 جنيه فقط بحد اقصى)
        وبالتالى مش هتستفاد من فرصة تواجد جمهورك فى اليوم ده

      • الميزانية كلها:
        هنا بتحدد لفيسبوك انك هتدفع فى المدة كلها مثلاً 700 جنيه
        مميزاتها: اولاً يوم الجمعة اللى قلنا عليه ممكن يصرف 150 ويوم السبت يصرف 70 وهكذا.. وبالتالى حسب جمهورك هو يصرف
        ثانياً: بتقدر تحدد الاعلان يظهر الساعة كام وتحدد ايام يظهر فيها
      التسويق الالكتروني على فيسبوك, التسويق الالكتروني

      التسويق الالكتروني عبر الفيسبوك


      وصلت هنا لآخر سؤال
      فين الاعلان بتاعك ؟

      عندك خيارين:
      الأول: انك ترفع منشور جديد
      الثانى: انك فيه منشور على صفحتك مرفوع وانت هتختاره
      التسويق الالكتروني على فيسبوك, التسويق الالكتروني

      التسويق عبر الفيسبوك

      التسويق الالكتروني على فيسبوك, التسويق الالكتروني


      التسويق الالكتروني باعلانات الفيسبوك الممولة

      و يمكننا معرفة الكثير عن التسويق الالكتروني باعلانات الفيسبوك الممولة من خلال هذا الفيديو 


      التسويق الالكتروني باعلانات الفيسبوك الممولة


      بعض دراسات الحالة عن التسويق علي فيسبوك :

      و عشان تسوق صح و تحقق ارباح او تقدر تفتح شركة تسويق الكتروني
      لازم تعرف في :

      التسويق عبر البريد الإلكتروني

      bedo

      About bedo

      Author Description here.. Nulla sagittis convallis. Curabitur consequat. Quisque metus enim, venenatis fermentum, mollis in, porta et, nibh. Duis vulputate elit in elit. Mauris dictum libero id justo.

      Subscribe to this Blog via Email :